Mám PCOS – Od teď radši nebudu jíst skoro nic

V poslední době se vyrojilo spousta informací, doporučení a pozitivních zkušeností ohledně různých diet a půstů v souvislosti s PCOS. Rozhodla jsem se podívat na to, co říká věda. A jaká dieta, pokud nějaká, je nejlepší?

Kromě mnoha studií, které se zabývají různými typy úprav stravy a podáváním některých doplňků jsem našla Mezinárodní doporučení pro management PCOS, které zahrnuje i dietní opatření a je založeno na vědeckých důkazech. I když doporučení bylo vydáno v Austrálii, spolupracovaly na něm i ESHRE (Evropská společnost pro lidskou reprodukci) a ASRM (její americká obdoba).

A co říkají?
  • k nastartování poklesu hmotnosti lze využít mnoho vyvážených diet, stejně jako u běžné populace, nutné je snížení energetického příjmu
  • platí stejné zásady zdravého stravování jako u běžné populace
  • lze přizpůsobit daným preferencím ženy a tím se vyhnout nevyvážené nebo výrazně omezující dietě

V doporučení z Velké Británie také zdůrazňují individuální typ diety s důrazem na životní styl konkrétní ženy. Doporučuje se také snížení glykemického indexu kvůli časté inzulinové rezistenci. Vše nejlépe konzultovat s nutričním specialistou

Na odborném serveru Medcape (emedicine.com) je v doporučeních také zmíněno, že se dieta musí zaměřit na předcházení rozvoje komplikací. Jako třeba diabetu, poruch v metabolismu tuků (např. vysoký cholesterol) a píše se i o doplňování vitaminu D. O tom víme, že hraje roli mnohem větší, než je vliv na kosti.

A podobné závěry najdeme i v doporučení amerických endokrinologů pro ženy s nadváhou či obezitou a PCOS. Tedy – dieta s důrazem na snížení kalorického příjmu (není prokázáno, že by nějaký konkrétní typ diety byl nejlepší).

Čím se tedy mám řídit a co dělat?
  • nezapomínat na zdravý rozum – pokud něco uberete moc, bude to někde chybět. Když vynecháte na delší dobu velkou část živin, jistě zhubnete. Ale kromě jo-jo efektu, si můžete vybudovat i nějaký např. vitaminový nedostatek
  • dodržovat obecná doporučení pro zdravé stravování
  • vyzkoušet obecně doporučované doplňky stravy – např. vitamin D, omega-3 mastné kyseliny a vyzkoušet můžete i inositol
  • důvěřovat odborníkům (lékaři, nutriční terapeuti, co to opravdu studovali)
  • kromě stravy přidejte do svého diáře taky aspoň trochu času, kdy se budete věnovat pohybu

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.